Bloggtoppen.se

torsdag 20 november 2008

Om mig själv


Tobias Carlsson
+ en loj bild

Jaha, jag tänkte att jag skulle ta och berätta lite om mig själv för dem som inte vet vem jag är, kanske får ni andra också veta något nytt, man vet aldrig.

Jag är iaf 17 år, är ett sånt där översocialt sommarbarn som har en förmåga att synas lite för mycket ibland. Men det är bara vad jag själv tror. Hur som helst så går jag i tvåan på Växjö Fria Gymnasium, på programmet samhäll naturligtvis. Jag har valt innebandy som inriktning eftersom att jag är uppväxt med sporten och det är det roligaste jag vet. Jag har bra betyg, även om jag är fruktansvärt lat och hellre gör annat än att plugga. Det är inte sällan jag börjar plugga engelska men det hela slutar med att jag antingen skriver blogg eller fastnar i någon annans.

De flesta männiksor som inte känner mig så bra tror att jag är dum i huvudet faktiskt, de flesta brukar dock ändra sin åsikt om mig rätt snabbt efter att ha hamnat i en diskusion om vad som helst egentligen.

Näst efter att spela innebandy måste jag nog säga att det roligaste som finns är att busa med min systerdotter, festa och att diskutera allt mellan himmel och jord.

Ja jag har faktiskt två systerdöttrar, den ena fyllde två i oktober och den andra föddes i oktober. Den äldsta heter Engla och den yngsta har min syster och pappan bestämt att hon ska heta Willma tror jag :) Engla är galet söt och Willma växer väl upp till att bli lika vacker kan jag tänka mig.

Om ni ens har tittat i min blogg så har ni förstått att jag enbart skriver om samhällsfrågor, något jag är mycket intresserad av. Jag vet inte om alla mina besökare verkligen läser min blogg men eftersom att fler förmodligen kommer att läsa detta inlägget tänkte jag förklara varför.

Jag har aldrig blivit påtryckt massa åsikter från mina föräldrar då de är otroligt ointresserade av politik. Nej, mitt intresse för politik tog fart när jag gick i sjuan. Är inte helt säker på hur, men jag tror att det var min vikarierande engelskalärare som drog mig in på det spåret, tack Mikael!
Mina tidiga politiska åsikter var väl ungefär tvärt emot vad jag tycker nu. Först hade jag faktiskt många - OCH JAG POÄNGTERAR ATT JAG INTE VISSTE NÅGONTING DÅ ! - kommunistiska tankar. Kommunism är det som jag idag hatar mest av allting... Var medlem i Liberala Ungdomsförbundet ett tag, Folkpartiets ungdomsparti. Var inte särskilt aktiv alls men jag kände att jag behövde organisera mig. Det var även där de med de social-liberala åsikterna som stämde bäst överens med mina befann sig. Någonstans på vägen förändrades dock en hel del och jag insåg att den enda sanna etiken är egoism, och det behöver inte vara något negativt, det är bara sån människan är. Kan komma ett inlägg om det eventuellt. Hur som helst övergav jag alla sociala grundvärderingar och hamnade hos en ideologi som kallas nyliberalism, klassisk liberalism eller anarkokapitalism. Alla uttrycken stämmer in på mig rätt bra, är lite kluven i vissa frågor.

Nyliberalism innebär att jag i princip hatar staten och vill att folket ska styra över sina egna liv och att marknaden skall sköta sig självt. Jag vill minimera staten och upprätta en sk. nattväktarstat som innebär att enbart polis, försvar och rättsväsende sköts av staten. Alla lagar som bara rör en person eller vår ekonomi ska avskaffas - Vill någon ta heroin, låt honom göra det. Det skadar bara han själv.

Detta är en UTOPI och fungerar självklart inte i verkligheten. Därför tycker jag tex inte att vi ska tillåta tyngre droger med tanke på hur samhället ser ut idag. Jag har en ganska otydlig bild av var vi ska dra gränsen för jag vet inte hur mycket ansvar individen kan ta själv, och detta varierar också mycket.

Nåväl det var lite om mig, avslutar med en Älskar/Hatar lista.
Om ni undrar något så bara fråga, finns på msn: tobias.carlsson91@hotmail.com eller släng iväg en kommentar.

Fem saker som jag älskar:
1. Innebandy
2. Frihet
3. Min familj såklart
4. Coldplay
5. USA

Fem saker jag hatar:
1. Kommunism
2. Extremism över huvud taget, kommunismen är värd en egen kategori dock :)
3. Övervakning
4. Monarki
5. Sveriges politiska system



/T.Carlsson

6 kommentarer:

Anonym sa...

bbe mycke bra (y)

Tobiasss sa...

Det är kul om man skriver namn ;o

JULIA sa...

haha, kul och underhållande(y)

Tobiasss sa...

Haha, så trevligt :)

Ádám sa...

Hur skulle du vilja se Sverige styras ur ett politiskt perspektiv, om jag bara får fråga? Annars - härlig beskrivning! Självinsikt är något utav de viktigaste vi måste ta med oss.

Tobiasss sa...

Har inget utarbetat politiskt system helt klart för mig. Men för det första är direkt demokrati ett krav enligt mig. För det andra så är partisystemet förkastligt som det ser ut i Sverige eftersom att det inte längre finns en tydlig mall för vad partierna tycker. Röstar du på en presidentkandidat har du ändå ganska klart för dig vad han har för värderingar och vad han tycker är viktiga frågor, eftersom att han oftast har en ideologisk grund som han står på. Något våra partier inte alls gör idag, bortsett från kanske vänsterpartiet. Moderaterna och hela aliansen är däremot kluvna i alla frågor som de borde vara helt säkra på. Om folkpartiet var liberala till exempel vore språktest för medborgarskap inget de skulle förespråka alls. Det är synd att man inte får rösta på ungdomsförbunden, där finns ideologi kvar. Det är mest den jag saknar i Sverige...