Bloggtoppen.se

fredag 14 november 2008

Integration?

Idag skriver jag om gårdagens svarttaxichauför och svensk integration.

När jag åker taxi hem, och i synnerhet om jag har druckit är jag oerhört social, vilket jag tycker är roligt - När man förstår vad som sägs.

På vägen hem frågade jag var han kom ifrån och hur länge han hade vart här. Enligt han själv var han från Afghanistan, hade bott här i sex år och jobbade på "betongfabriken i Gottåsa?" - Det var åtminstone vad jag tror att han sa.

Frågan är hur någon som har bott här i sex år och skaffat ett bra jobb ändå inte kan komunicera så man förstår.

Beror detta på brister i systemet eller hos individen?

Jag tror på båda delarna. Jag tror att med bristen på intresse faller systemet. Om en invandrare skaffar sig ett jobb, även om han pratar mycket dålig svenska och om han nöjer sig med detta jobb, så är det inte längre intressant för honom att lära sig bättre svenska, och däri faller systemet som är till för att lära honom svenska.

Med detta faller även den svenska integrationspolitiken som till stor del inbegriper att lära invandrare bra svenska. Vår taxichauför kunde svenska, men det var i det närmsta omöjligt att förstå vad han sa för något.

Jag älskar invandring, däremot hatar jag Sveriges migrationspolitik. Socialen måste påbörja sin integration tidigare och skapa krav, liknande de som finns i skolan, även för invandrare - En sorts utvecklingsplan. [Redigerat] Inför en form av obligatorisk skolgång för nyanlända för att lära de språket, när de klarat målen har de klarat skolan och har då förmodligen lärt sig att komunicera på ett bra sätt. [Redigerat] Alla som inte gör detta bidrar inte något till vårt svenska samhälle, och även om jag tycker att vem som helst ska få flytta till vårt land enligt mina grundläggande principer måste jag ta hänsyn till hur samhället faktiskt ser ut idag, annars skulle nästa inlägg handla om varför vi inte bör betala skatt och nästa om varför blandekonomin är ond.

Som sagt är det en mycket viktig del för hela integrationsprocessen att lära sig språket, men det viktigaste är ändå kanske den sk. "utplaceringen" av människor när de först kommer hit.

Om jag inte har helt fel nu, och rätta mig snälla om jag har det i en komentar eller dylikt för i så fall faller hela detta resonemang, så är det socialmyndigheten som tilldelar nyanlända familjer bostäder. Dessa bostäder har en förmåga att i varje stad vara de billigaste som går att få tag på. Till exempel så ligger de billigaste bostäderna i Växjö på Araby och dalbo och i malmö ligger de i exempelvis Rosengård.

Om invandrarna då placeras ut i dessa områden stannar naturligtvis de flesta där. Det är en helt normal social reaktion - Du kommer till en helt ny plats och skapar helt nya vänner, naturligtvis flyttar du inte ifrån dina trevliga grannar med samma kultur och religion, jag vet att jag inte hade gjort det.

Men vore det då inte smartare och i längden billigare att "placera ut" nyanlända på olika platser i samhället?

Jo men naturligtvis är det så. Resurser till detta saknas dock från regeringen vilket är idioti. I dagens läge lägger vi först pengar på att tillgodose nyanlända med bostäder, och när de skapat kontaker i sitt nya nätverk försöker vi förgäves att integrera de i det svenska samhället - Varför inte då förena de båda och ordna med bostäder som även integrerar personerna i fråga? - Skulle inte det spara samhället stora utgifter?

I dagens läge förs migrationspolitiken i två steg - Inkvartering och anpassning.
Dessa två bör kombineras. En irakie som bor i ett mer svenskt område kommer enligt min tes att tvingas till att lära sig bra svenska.

Jag tror att de flesta håller med mig om att ett av de största problemen är att "alla är på samma ställe". Det är framförallt detta som skapar en "vi mot dom" situation.

För att summera anser jag att det krävs en grov förändring i vår flyktingpolitik om det ska vara hållbart i längden att ta emot så många som vi faktiskt gör. Ett större anslag från staten för att skapa en fungerande migrationspolitik är ett måste. De extra utgifter staten skulle få om detta genomförs skulle förmodligen tjänas in i form av mindre bidragsutbetalningar och även som skatt eftersom att en integrarad invandrare även måste förses med ett jobb.

T. Carlsson


Efter att ha läst igenom en gång till har jag ändrat där de står redigerat, jag anser alltså inte att vi bör skicka ut invandrare som inte klarar "G" i svenska.

2 kommentarer:

arVIDARvid sa...

Tycker att du har en naiv/ensidig bild av integration och dess tillhörande politik.

Ska integration handla om att alla skall anamma svensk kultur eller ska det handla om att samhället kan klara olika kulturer och olika sorters människor?

Integration skall handla om att kunna finnas och ta plats, inte att sudda ut skillnader, det är de som gör oss konkurrenskraftiga i ett framtida Sverige på en framtida världsmarknad.

Må gott!

Med hatten i handen.

/Vidar

Tobiasss sa...

Men i ett samhälle där vissa individer inte väljer att lära sig ordentlig svenska försvåras detta.

Dessutom är det naturligtvis andra saker som spelar in som jag inte tar upp här, men eftersom att svenskars syn på invandring ofta är smårasistisk krävs det åtgärder för att ändra denna inställningen. Innan dess kommer många svenskar inte kunna acceptera att det växer upp ett "Bosnientown" i stockholm.

Jag hoppas att studierna går lysande !