Bloggtoppen.se

torsdag 20 november 2008

Uppföljning på Ipred-lagen

Tänkte att jag skulle följa utvecklingen med Ipred så gott jag kan.

Samtliga av alliansens ungdomsförbund går nu ut med ett offentligt brev till regering och riksdag där de hävdar att lagförslaget och en eventuell lag skulle leda till att ungdomar ratar högerpartierna då de kommer att upplevas som "teknik- och utvecklingsfientliga".

Jag kunde inte bry mig mindre om hur det går för partierna i riksdagen, det som intresserar mig mer är hur ungdomsförbunden men uppenbarligen inte de som skrivit lagförslaget, har kunnat inse vilket hot detta faktiskt är mot svensk rättsäkerhet.

De har för det första insett att man kommer att tillåta privata aktörer att driva polisarbete som till och med polisen behöver tillstånd för att göra. De har också insett att eftersom att brottet kommer att rubriceras som civilrättsligt måste de åtalade själva anlita en advokat och så vidare. Detta i sin tur kommer att leda till att ungdomar och tonårsföräldrar inte kommer att ge sig in i något åtal överhuvudtaget och istället välja att betala kravbreven direkt - allt i rädsla för att hamna i utdragna processer som kommer att kosta de mer än vad det hade gjort att betala direkt.

En annag sak jag kom att tänka på är att även om det inte är just du som har laddat ner utan det är din granne som har hackat sig in på ditt trådlösa nätverk kommer du inte att kunna bevisa detta. Detta är ett stort fel i lagen som är totalt fel. Okrypterade trådlösa nätverk kan användas av vem som helst som har en mottagare och är tillräckligt nära. Jag själv kan hacka mig in på grannens nätverk utan problem. För att straffa någon måste man naturligtvis veta vem som har begått brottet. Kanske kommer det ett kompletterande lagförslag om att samtliga med trådlöst nätverk måste kryptera det? I så fall hoppas jag på socialdemokratiskt styre igen 2010 för denna regeringen börjar fan ta mig bli en aning fascistisk !

/T.Carlsson

5 kommentarer:

Ádám sa...

Borgarna tar vad de vill ha och det verkar som om siktet är inställt på frihet...

Tobiasss sa...

Jag ser inte hur Ipred-Lagen kan ha något alls att göra med frihet? :O

Ádám sa...

Men problemen med IPRED har inte med upphovsrätt och fildelning att göra, istället handlar det om övertramp gentemot de egna medborgarna.

Frihet är kanske det mest positiva begrepp som finns. Frihet kräver åsikts-, yttrande- och tryckfrihet, utöver den självklara åsiktsfriheten. För att dessa friheter inte skall bli helt urholkade krävs integritet, rättssäkerhet och förutsägbarhet.

De politiker som inte förstår och försvarar detta är livsfarliga för vår frihet, och därmed också vår demokrati. Det måste finnas en inbyggd ideologisk och moralisk kompass, en ryggradsreflex som automatiskt strävar bort från övergrepp och endemisk övervakning.

Tobiasss sa...

Jag missuppfattade din första kommentar. Lite för överspeedad för tillfället. Trodde att du menade att ipred skulle tillföra frihet. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt :D

Ádám sa...

Haha, ingen fara! Jag kanske skulle formulerat mig lite bättre ;)